Hälsporrar

Igår var jag som sagt på ortopedtekniska och inhandlade ett par silikoninlägg till skorna. Dessa skall göra mina fötter lite mindre ömma. 300:- fattigare och med råden att stretcha foten samt härda ut haltade jag ut från sjukhuset. Vid läggdags igår värkte fötterna och humöret var sakta men väldigt säkert på väg utför.

Det var med viss förväntan men också oro jag vaknade i morse. Började med att stretcha båda fötterna och stack sedan ner dem i skorna, med inläggen i, som numera står placerade vid sängkanten. "Gå sparsamt med steg utan skor" var ett tredje råd jag fick. Så numera tjänstgör mina nya snygga löpardojor som rehabiliteringsverktyg för en krympling med västra Sveriges värsta hälsporrar... någonsin. Har inte hunnit slita på skorna utomhus ännu eftersom detta fenomen med ömmande fötter valde att infinna sig precis när utomhussäsongen skulle dra igång. Får väl se om det någonsin blir några löpsteg i dessa skor.

I vilket fall. När väl fötterna var i skorna och dessa rejält åtsnörade så påbörjades de första stapplade stegen mot köket. Å kan ni tänka er, det gjorde ont precis i början men när jag började närma mig kylskåpet så var det helt ok att gå. Inläggen är väldigt mjuka och så formar de hälen så att den inte har möjlighet att flyta ut och bli platt liksom. Resten av denna dag har bestått av stretching och försiktiga försök att gå på fötterna samt ett evigt flyttande av silikoninläggen mellan två olika par skor. Ute och på jobbet är det de gamla löpardojorna som får tjänstgöra. Men faktum är att det känns lite bättre i kväll.


Tyke och Morris kunde få en liten, liten promenad i ett hyffsat tempo i kväll. Vill inte anstränga fötterna för mycket men den sträcka vi gick kändes helt ok. Nu ska jag duscha och stretcha igen sen är det sängen som gäller.

Snart ska jag skriva en lista med tips om hur man förebygger och behandlar hälsporrar. Känns nästan som att jag börjar bli expert på området.

Tjing och godnatt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0