Gröna fingrar och mjöliga tår

Det är nu på våren som naturen är som vackrast tycker jag. Lika så många trädgårdar. Frukträden blommar, vårblommor täcker marken likt stora mattor och häggen sprider sin speciella doft genom luften. Påskliljor, penseer, krokusar, liljekonvaljer och snödroppar. Alla gör de sitt för att tränga undan den vinter som varit och ger oss nytt hopp om sommar och värme. Nytt liv efter en mörk och kall årstid.

Tyvärr känner jag att motivationen inte riktigt räcker för att trädgården i Grishult skall kunna räknas in i ovan nämnda blomsterprakt. Det är helt enkelt inte roligt att fixa och påta när man hyr hus och trädgård. Det blir liksom inte som att man gör det för sin egen skull. Mest av allt önskar jag mig en jättestor och lång syrenhäck i alla olika nyanser som finns att erbjuda. Jag skall gå utmed syrenhäcken och bara suga i mig dess underbara lukter. Påskliljor vill jag också ha, en stor samling på ett varmt ställe så de vill slå ut tidigt på våren.

Men än så länge får dessa blomsterdrömmar vila. Hittar vi vårt drömställe någon gång så vet ni precis hur det kommer se ut och ni kommer lätt hitta hem till oss. Mängder med påskliljor tidigt på våren och i mitten på maj en syrenhäck som inte går att missa. Låter väl inte så dumt.

För att pigga upp framsidan på huset i Grishult något så planterade jag tidigt i våras en spann med penseér. Överlever de så gör de annars är det bara att hälla ut skiten i komposten. Ni kan själva se resultatet, och då har ändå Tyke krockat med spannen en gång så den störtade ner i källartrappen. Det blir ingen kompost för den här praktfulla skapelsen.


Långt innan jag och Husse invaderade Grishult så har någon själ med god motivation gjort ett försök med trädgården. Så på gräsmattan har vi två stora rhododendronbuskar som gör sitt bästa för att förgylla tillvaron för oss. Känns mycket bra att dessa två skapelser tar över när min trädgårdsmotivation sviktar.


När jag blir hungrig så blir jag ofta sugen på att baka. Detta hände idag. Nu kanske ni tror att det blev en saftig sockerkaka eller en kladdig chokladkaka av något slag. Men icke. GI-bröd var vad det blev. I och för sig väldigt saftigt men också nyttigt och mycket gott. Vi tog oss en lite kvällsmacka endast för provsmakningens skull. Utsökt! Kan rekommenderas. Recept kommer senare men en bild kan jag bjuda på redan nu.


Nu flanerar Husse omkring med en tandborste i munnen. Jag tror jag vet vad det betyder.

Natti natti


Kommentarer
Postat av: Fjutts matte

Det receptet ser jag fram emot.

Ha en trevlig pingst.

2009-05-28 @ 13:30:27
Postat av: Aina

En fyndig rubrik. Själv brukar jag mest ha mjöliga fingrar och skitiga tår.

2009-05-29 @ 13:58:48
Postat av: Lisbeth Eliasson

Mycket gott bröd. Tack för receptet

2009-05-29 @ 19:05:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0