Recept som var utlovat

Ibland är det lite leveranstid på grejer jag ska göra. Det kan vara allt i från att skicka ett mail, ta med en trasig telefon till återvinningen, fixa bommar till transporten, tvätta en duk eller fixa något annat som jag tagit på mig ansvaret för mm mm. Det blir liksom bara inte gjort. Ja nu är det inga världsviktiga grejer jag går och drar på utan det är snarare de allra simplaste grejerna som får vänta. De som hade varit lika bra att få gjort med en gång. Är det däremot bråttom med något då är jag grymt snabb. Men saker som går att förhala får oftast vänta. Inte för alltid, bara ett litet tag så det liksom får ligga och mogna... Svärmor, du ska få bilderna från båtfärden. Har inte glömt dig, de är snart övermogna.


Så här kommer receptet på det goda brödet jag bakade för ett tag sedan.

1. Värm 5dl vatten, 1/4 dl olivolja och 1/2 msk honung till 37°C. Blanda ner 50g jäst eller en påse torrjäst.
2. Finriv 2st morötter och blanda ner i degspadet tillsammans med 1/2 dl solroskärnor, 1/2 dl pumpakärnor samt 1/2 msk salt.
3. Blanda ner 2,5 dl fullkornsdinkelmjöl och därefter 10 dl dinkelsikt.

Degen skall vara rejält kladdig och inte släppa från bunkens kanter. Använd en träslev att blanda med om det är för kladdigt för händerna.

4. Jäs i bunken under en duk i 40 min.
5. Klicka ut ca 13st frallor (gärna utflutna i stället för bulliga) på plåtar och strö lite mjöl över.
6. Lägg en duk över och låt jäsa i 30 min.
7. Grädda i nedre delen av ugnen i 180-200°C tills de fått fin färg, ca 20 min. Om du sticker en provsticka i dem så ska den vara lite kladdig.
7. Låt svalna under duk.
8. Ät och njut. Håller sig saftiga länge tack vare morötterna.

Kommentarer
Postat av: Annika Karlbom

Sen leverans är inte ditt signum.



Själv vill jag tacka för den utmärkt snabba leveransen av städhjälpen i sadelkammaren.



Nu håller vi bara tummarna för att resterande biten av jobbet går i någorlunda fart.



vi har åtminstone lite småplaner på ersättning till de gamla garderoberna;-)



Annika

2009-06-04 @ 22:10:53
URL: http://teamfix.wordpress.com/
Postat av: Lisbeth Eliasson

Duken är tvättad. Stryka får du göra själv

2009-06-05 @ 08:00:32
Postat av: Aina

Nu har jag bestämt mig. Jag ska testa receptet trots att det verkar lite krångligt med många olika ingredienser. Nyttigt för hälsan är det säkert. Är det dessutom lika gott som du lovar, så måste det vara en fullträff. Fast vad mina matgäster tycker vet man aldrig. Aina

2009-06-22 @ 11:12:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0