Ribbåt i Göteborgsskärgård

I lördags var det dags för lillebror Schough att få sin födelsedagspresent. Lillebror heter egentligen Mikael och fyllde 25år en dag i början på året då utetermometern visade på -15 grader. Redan då bestämde vi oss för att hitta på något en dag när vädret är lite trevligare och möjligheterna större. Sen dess har funderingarna gått åt många olika håll men till sist bestämde vi oss för att åka ribbåt.

Turen skulle gå från Lilla Bommen i Göteborg kl 14:00, men eftersom denna stad har ett perfekt utbud av affärer och erbjuder shopping för både kvinnor och män så bestämde vi oss för att åka upp några timmar tidigare och utnyttja hela dagen. Husse fick investerat i två par jeans, en skjorta, en tröja och två par nya skor. Helt otroligt, så mycket har han inte shoppat vid ett tillfälle sen vi träffades för snart tre år sedan och förmodligen inte tidigare heller. När detta var införskaffat hade Husses tålamod tagit slut och det ända som kunde råda bot på detta var en öl.

När Husse, med en stor öl framför sig, tillsammans med övriga familjemedlemmar var placerade på en solig uteservering så kunde jag i lugn och ro gå tillbaka och kolla på det som intresserar mig. Husses lillasyster Annica är intresserad av samma saker så hon hängde gladeligen på. Ett par solglasögon modell större och två par skor lämpliga för fötter med hälsporrar blev resultatet.

Så var det äntligen dags för båtfärden. Först skulle överlevnadsdräkten på och det visade sig att den bara fanns i en storlek. Storlek XXL! Vi såg ut som månmänniskor.



Och så här såg det ut när vi åkte genom kanalen. Fast bilden är tagen på den andra båten som var med på turen. Men vi sitter i en likadan.

På väg ut mot öppet vatten så körde vi förbi Ostindiefararen Götheborg. En riktigt pampig segelbåt som tyvärr bara ligger och förfaller. Det finns inga pengar kvar för att underhålla henne och lågkonjunkturen har gjort att sponsorerna dragit sig ur. Mycket tråkigt.



Turen med ribbåten gick via Känsö och Styrsö till ön Vinga. Där fikade vi och sedan var det full fart tillbaka till Göteborg igen. Det blev en riktigt lyckad dag som vi avslutade med käk hemma hos Svärmor på kvällen. Att åka ribbåt är en mycket trevlig aktivitet som jag kan rekommendera.

Idag är det onsdag och eftersom det är dag innan röd dag i almanackan så skulle jag jobbat halvdag. Knappt lönt kände jag så det blev istället en hel dag ledigt. Har hunnit med massor, städat, bytat sängkläder, tvättat fyra maskiner tvätt, ridit Winston, handlat mat och lagat kvällsmat. Det är fortfarande lite städning och tvätt kvar men det spar jag till morgondagen. Nu ska Husse nattas och även jag själv behöver lite sömn.

Godnatt! 

Kommentarer
Postat av: Lisbeth Eliasson

sjösjuk??????????

2009-05-24 @ 08:02:40
Postat av: Aina

Nej, sa Karin, när jag frågade om sjösjukan. Jag tror så här: Den som är van ryttare tål att det gungar på sjön också.

2009-05-24 @ 20:10:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0