Jäsning pågår

I kväll är det full fart i köket. Mjölet yr och kakaon dammar, bakpulver åt höger och ägg åt vänster. Vispar högt och slickepottar lågt. Provsmakning pågår förfullt och Husse nickar nöjt, godsakerna var till belåtenhet.

Brödet är det sista som ska in i ugnen, sen tänker jag lägga benen på bordet och arbetsvägra för resten av dagen. Som för den delen snart är slut så det känns ganska logiskt att inte göra med sen.

I morgon är det fredag och jag ansvarar för fikat till eftermiddagskaffet. Det är godsakerna som Husse nyss avnjutit som skall serveras då. Brödet är till Husse him self, han har önskat sig hembakat bröd, men även till matsäcken som skall med på lördag. Då är det nämligen dags för vår vårliga shoppingtur. Ja inte min och Husses, vi har inga såna traditioner vad gäller shopping, men mina goaste vänner och jag ska iväg och spendera våra surt förärvade slantar. Självklart har jag sett till att göra dubbelsats av fredagsfikan så den räcker även till shoppingfikan. Slurp! En kanna kaffe oxå så är saken biff. Får inte glömma att ta med juice till damen som ogillar kaffe ;) Det kommer bli super!

För min del går shoppingen mest i hästens tecken. Escujan måste få ett nytt täcke utan vinterfoder i, annars är jag rädd att han smälter när vårsolen tar tag om oss. Har hört att denna ska titta fram i nästa vecka och då passar det ju bra att införskaffa detta i helgen. Transportgrimskaft står också på inköpslistan och en mjuk borste till det lilla känsliga hästhuvudet.

Nu är det time att skära och fixa och så ska brödet skjutsas in i ugnen. Det får bli provsmakning av detta först i morgon. Kanske kan få vara dragplåster så Husse kommer lättare ur sängen.

Tjipp å hej!

Kommentarer
Postat av: Aina

"Kakaon yr." Som du vet är jag nyfiken. Vad bakar du mer än bröd? Kärleksmums, kanske. Husse verkar ju nöjd.

2010-04-09 @ 10:36:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0