Att lära sig gå!

Jag borde verkligen inte sitta här. Jag borde egentligen stå nere i källaren med en målarroller i handen och kladda färg för glatta livet. Möjligtvis att det hade varit okej om jag var ute och slet på löpardojjorna men att sitta på golvet inne på toaletten är icke okej. Nej jag är inte magsjuk och jag är inte full heller. Jag sitter och tittar på min dotter som badar i badkaret, en av hennes favoritsysselsättningar. Faktum är ju också att det inte går att måla när man har henne med sig. Hon älskar målarfärg och kladdar gärna med händerna, vilket i och för sig kan vara okej men hon envisas med att smaka på färgen också och det tycker jag är onödigt. Mattias jobbar kväll och därför får det helt enkelt bli så här. Jag har varit duktig tidigare i veckan och slitit med att få ner en ful bård, som tidigare ägare satt upp, samt grundmåla. Har jag tur kommer bästaste lillebror och hjälper mig lite i morgon!

Tuva var snäll och hjälpte mig att packa upp matkassarna innan. Det resulterade i två förlorade ägg (det kunde varit 15st men mamma var snabb). Vad gör man då med två spruckna ägg? Vi bakade den här kakan. http://www.ica.se/Recept/appelkaka-med-citron-och-kardemumma-677072/
Ännu har vi inte hunnit provsmaka men det doftar ljuvligt från köket så vi får tro att den smakar det också.

Tänkte jag skulle svänga ihop lite nyttigt snacks också. Detta kan jag rekommendera, särskilt gott är det att doppa i en fetaoströra eller hemmagjord tapenade.

2dl majsmjöl (Risenta)
1dl solroskärnor
1dl sesamfrön
0,5dl linfrö
0,5dl rapsolja

Blanda allt och häll sedan i 2dl kokande vatten. Blanda i lite vatten i taget och rör samtidigt, kan vilja skära sig annars. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper. Lägg ett papper på smeten också och tryck ut till plåtens fulla storlek så det blir en tunn jämntjock kaka. Strö över flingsalt. Grädda i ugnen 60 min i 150 grader. Kolla till den när det är ca 15 min kvar, 60 min är för lång tid i min ugn. Supergott!!

Tuva är upplockad ur badet och sitter just nu och går igenom alla sina leksaker, det finns en del och de är utströdda över hela huset. För Tuvas del finns det bara ett kall just nu... att lära sig gå. Den 2 september ställde hon sig upp för första gången på egen hand och kunde stå några sekunder. En vecka senare, den 10:e, gick hon två steg och kunde stå lite längre stunder på egen hand. I lördags var hon med farmor och köpte skor och i måndags gick hon ca sex steg, vid två tillfällen, i de nya skorna! Idag när jag klev in genom dörren efter jobbet så möttes jag av en liten tjej som kom promenerandes i hallen. Hela kvällen har hon ställt sig upp på egen hand och provat att gå ett par steg och hon vill så gärna att man ska jubla och klappa i händerna åt henne, då blir hon så stolt. Har tyvärr inga bilder när hon går eller står för så fort jag får fram kameran så slänger hon sig ner och ska krypa fram för att kolla på bilderna som kommer upp i den lilla rutan. Hon är inte dum!


Det ska vara mycket badskum i vattnet!



Så här kan näsan se ut efter en vurpa i gruset, stackars Tuva!



Hjälper gärna till med disken.


Nu måste jag verkligen göra något vettigt en stund också. Tuva ligger i sängen och det är tyst så jag smyger nog ner och målar lite.

Tjipp tjopp!

Kommentarer
Postat av: [email protected]

Tjoho Bloggen har fått liv igen. Hoppas den inte lägger sej och självdör

2011-09-30 @ 18:29:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0