Brödbak

Idag har vi en hemma dag. Med det menas att vi ska helst inte starta bilen utan roa oss med det som finns i Grishult. Det brukar resultera i att vi bakar och går långa promenader. Hittills har vi hunnit baka två sorters bröd. Först dinkelbröd, som jag absolut har för mig att jag presenterat recept på här för något år sedan, och sen hälsobröd. Båda är enkla att baka, smakar gott och känns förhållandevis nyttiga. I allafall om man jämför med köpt bröd.

Här kommer recept på hälsobröd.

Blanda
1 liter Filmjölk
2 dl Mörk Sirap
1,5 tsk Salt

Blanda
1,5 dl Vetekli
2 dl Havregryn
1,5 dl Linfrö
5 tsk Bikarbonat
5 dl Grahamsmjöl
4,5 dl Vetemjöl
1,5 dl Rågsikt

Häll filmjölksblandningen i mjölblandningen och rör i hop till en deg/smet. Den lösa degen/smeten hälls i två smorda och bröade avlånga formar. Grädda i mitten av ugnen 1,5 timme i 175 graders värme. Mums!!

Självklart hade jag velat publicera en bild på detta goda bröd men eftersom datorer numera inte tillverkas med kortläsare så blir det ingen bild.

Tuva har önskat att vi ska baka muffins också, vi får se om vi hittar något gott recept. Vi har ju faktiskt en massa blåbär i frysen som skulle kunna passa bra till detta. Muffinsen ska vi i så fall bjuda på när vi besöker Flyinge och Breeders finalerna på fredag. 

Tillbaka till köket....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0