Var är våren?

Det är den 9:e maj och termometern visar 5°C. Det går väl att ana sig till att gräsmattan kommer bli grön men vinterjackan hänger fortfarande i hallen. Vad är det som händer? Det ska ju vara full vår nu, fina kvällar med solnedgång och grönska i träd och mark. Visst blommar både påskliljor och vitsippor, de kom ju till slut igång, men mycket mer är det inte. Det enda positiva är väl att de stackars blommor som vågat sig på att slå ut står extra länge utan att blomma över. Men kommer syrenerna blomma i mitten/slutet på maj? Tror knappt det, vi får nog vänta tills juni månad också gjort sitt intåg.

I fredags blåste det så mycket så jag hade svårt att hålla upp dörren till stallet utan att fara med som en vante. Hästarna fick stå på höet för att inte detta skulle sprida sig över de Halländska vidderna och regnet hängde i luften. Då kändes det precis som en ruggig oktoberdag. Men nu ska inte jag vara bitter, det har faktiskt varit några fina dagar den här våren också, den här synen mötte mig en söndagmorgon när jag kom rullandes med Saaben och skulle rida.


Två grabbar ligger och njuter i solen och laddar inför dagens utmaningar. Det är bara en parasoll och varsin öl som saknas. Tråkigt att de inte kan bo i samma hage bara. Escujan vill äta upp Winston men med en tråd i mellan så leker de så bra och är goa polare.

Så här gott är det att rulla sig efter ridturen. Hela den stora magen i vädret.


Idag upptäckte vi en märklig sak här hemma i Grishult. Det var fullt med fågelskit på framdörren på Husses bil och backspegeln var smutsig och såg ut att ha blivit utsatt för en attack. Även Saaben hade fågelskit på dörren bakom backspegeln. Senare upptäckte vi en liten flugsnappare som uppehöll sig väldigt mycket på uppfarten och runt bilarna, konstigt den har vi inte sett tidigare. Vips så satt den där, på fönsterkanten på Husse bil och speglade sig i backspegeln. Jag hade tidigare grymtat och förbannat mig över "fågeljäveln" som skitit ner bilarna men nu blev jag lite sorgsen i hjärtat. Tänk om den stackaren förlorat sin make/maka och satt där och sörjde. Stackars lilla fågeln. Lester har oxå uppmärksammat fågeln och dess märkliga beteende så denna saga kan snart få sitt slut. Det var en rätt så spänd och målinriktad kisse som graciöst hoppade upp på motorhuven på Husse bil. Fortsättning följer...

Nu ska jag bädda i nya lakan i sängen. Samma kisse som bestämt sig för svartvit fågel till lunch kom i morse in med ett kilo grus mellan trampdynorna, detta valde han att släppa av i min säng. Sängpeeling är inte jag så noga med så det fick bli tvättkorgen för hela slanten.

Tjipp tjopp!

Kommentarer
Postat av: Annika Karlbom

Förra våren hade vi en sädesärla i Kuragården som betedde sig på det viset. Men den lugnade ner sig när de värsta vårkänslorna hade klingat av.

2010-05-14 @ 20:41:58
URL: http://teamfix.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0