Falsterbo 2010

Så var det dags igen. Söndagen den 4 juli stog husvagn och bil färdigpackade och vi rullade söder ut, jag, Husse, Linda och Mikael. Söndag till torsdag var bokat för oss på LV-fältets provisoriska camping. Underbart!!

Ansvaret för våra djur hade vi spritt över stora delar av Halland. Ja det gäller ju att sprida riskerna så kanske man har några vänner kvar när man kommer hem. Morris var hos farbror Mikael i Krogsered. Där låg han mest på rygg i soffan och vräkte sig, snodde åt sig en skål med ostbågar och levde upp som en unghund på nytt. Kan det vara så att hans liv blev lättare när Tyke inte var med?

Tyke var nämligen inkvarterad hos mormor i Veddige. Där var det inget lyxliv på soffan utan snarare ett träningsläger. Tre promenader om dagen, vardera på minst en timme. Ett liv som passar den själen prefekt och mormor oxå. Han hade till och med lyckats charma mormors mycket betänksamma kattdam. Det var nog inte utan att lämna viss sorg bakom oss som vi hämtade hem vår vovve på torsdagkvällen. Känner jag honom rätt så kommer han nog gärna tillbaka igen.

Escujan märkte nog inte så stor skillnad. Han fick några dagars vila och kunde strosa runt på betet med kompisarna. Självklart med daglig tillsyn och vattenpåfyllning av Linda och Mikaels snälla fäder.

Bäst av alla har nog självaste Herren i huset haft-Lester! Han behövde inte lämna Grishults gränser. Snällaste grannarna har matat, klappat, öppnat dörren och fyllt på vattenskålen. Få katter har det så bra som han.

Hur har då vi mänskliga varelser haft det? Jo årets Falsterbo kan bara beskrivas med ett ord, toppen!! Vädret har varit strålande. Bara lite regn en natt och vad gör det när man bor i husvagn!? Massa trevliga människor, fina hästar och bra shopping. Å precis som förra året hade vi vår gourmetkock med oss! Husse går in för maten till 100% och då blir det inte illa. Inget hitte på här inte. Se själva....



Medans Husse har full kontroll på maten och att vi förses med föda vid regelbundna tider så har jag och Linda full koll på hästarna och vad som finns att fynda på mässan. Givetvis kollade vi på Svante som red ett antal hästar under de dagar vi var nere. Här på Cruella De Vil KS, som tyvärr inte lyckades ta sig till final.


Å till min stora förtjusning så hittade jag två stycken halvsyskon till min egen Escujan. Ett sto och en valack efter Escudo I, båda 6-år gamla. Här är stoet "Crazy for me" riden av ingen mindre än Kieran Carey som senare under veckan tog första platsen i Huntingen. Då givetvis på en annan häst. Detta stoet var oxå liten i modellen och snabb i fötterna. Inte helt olik sin yngre bror om man bortser från färgen, en riktig hopp- och galoppmaskin.
 

Brorsan, "Ecuador" hade däremot liknande färg som sin lillebror men var annars inte speciellt lik. En mer lugn och sansad individ med lite längre ben.Tror oxå han fick bättre resultat än sin jämnåriga halvsyster. Alltid kul att se släktingar till sin egen kuse, och hoppa kunde de. Det kan visserligen lillebrorsan oxå men han har fortfarande en hel del kvar att bevisa och Falsterbo ligger inte inom ramen för våra planer.



På mässan var det högtryck som vanligt. Jag hade planerat att införskaffa ett par vita benlindor till min hoppande dressyrhäst. Så blev det inte utan istället vita dressyrskydd. Mycket mer praktiskt. En ny sadelgjord till hoppsadeln hittade vi och en fårskinnspadd att ha under sadeln. En smörja som skall vara bra mot mugg hamnade i mina ägor och såna där grejer som man stoppar i ridstövlarna för att de ska hålla formen. Slutligen kan jag räkna upp två runda svampar som skall användas vid lädervård (får se hur flitigt dessa kommer användas) och sist men inte minst lite grejer till "Ärtan". Ja tro nu inte att jag köpt ridbyxor och stövlar till vårt ännu ofödda barn. Nej riktigt galen har jag inte blivit. Men ett par grymt söta skor med giraffmönster, en snutte med samma mönster och ett senilsnöre till nappen. Det finns verkligen nåt för alla i Falsterbo!

Några dagar går fort och plötsligt var det torsdag och dags att packa ihop för hemfärd. Inte på hela tiden hade jag haft ont av att gå i värmen med magen i vädret, sitta på hårda träläktare eller sova trångt i en varm husvagn men resan hem blev jobbig. Benen värkte, magen fick inte plats och Ärtan knödde så gått det gick. Uppe på Hallandsåsen fick jag ut och rasta mig för att kunna överleva den sista timmen hem. Fick då oxå rotat fram ett av mina bästa inköp den senaste tiden, ett par stödstrumpor, häftigt eller hur? Trånga som f_n och jag har ingen chans att komma i dem på egen hand men med Husses hjälp så satt de på plats och sedan tuffade vi hemåt igen.

Nu är det måndagkväll och det mesta är som vanligt. Alla djuren hemma, vi båda jobbar igen och hästen är igång igen. Men på fredag är det sista dagen för mig, sen går jag på lååång ledighet. Eller ja, ledig från jobbet ska jag vara sen får vi väl se hur det blir med ledighet för övrigt. Igång med ridningen ska jag iallafall så snart det är möjligt för i Falsterbo blir man grymt inspirerad. Men innan dess ska Escujan få några veckors välförtjänt vila och jag ska ägna mig åt lite annat ett tag.

Tjipp tjopp!




Kommentarer
Postat av: [email protected]

Saknar Tyke pojken

2010-07-12 @ 22:24:20
Postat av: Aina

Undrar om Karin har skrivit i bloggen? Och det hade hon gjort!!! Rolig läsning som vanligt. Lycka till med det andra. Nu har en namne till dej, som jag känner, fått sin bebis. Det blev en Maja./Aina

2010-07-12 @ 23:36:44
Postat av: Annika

Mor-mor och Aina vaktar på din blogg. Kul att Jannes släktingar sköter sig, och lycka till med bebisen.

2010-07-15 @ 20:23:17
URL: http://teamfix.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0