Idag = min namnsdag

När jag föddes blev mamma och pappa självklart väldigt glada. Aldrig hade de skådat ett så ljuvligt flickebarn. Söt, len i huden och väldigt snäll. Ja jag tror det är så de skulle beskriva det i alla fall. Har svårt att tro nåt annat.

Hur som helst, detta underverk till barn skulle givetvis ha ett namn som stämmer överens med ljuvligheten. Enligt sägnen önskade far min att jag skulle döpas till Eva och min mor tyckte Helen var ett bra namn. Det hela slutade med att prästen med handen full av välsignat dopvatten kläckte ur sig Karin, Eva, Helen!! Så blev det och så lyder mitt namn. Har funkat i 28,5 år hittills så det kommer säkert funka tills jag och prällen möts igen. Då lär det dock inte vara vatten utan snarare grus han häver över mig. Ja ja den dagen den sorgen.

Karin är ett av de namn som än så länge har turen att få vara med i almanackan och alltså har jag en namnsdag. I dag, den 2 augusti, står det Karin tydligt och klart i allas våra almanackor. Vad betyder då detta namn?

Karin är ett kvinnonamn, en kortform av Katarina. Namnet Karin har använts sedan mitten av 1400-talet och betyder "den rena". Karin är totalt sett ett mycket vanligt namn i Sverige. Bland de yngre är dock namnet just nu inte lika populärt. Namnet finns just nu strax nedanför 100-strecket på topplistorna.

Karin betyder ren!?! Det var nog inte bara så att jag såg ut och uppförde mig som ett gudomligt barn, jag måste även ha doftat alldeles ljuvligt. Förmodligen grisade jag inte ner mig heller och mina kläder kunde användas i flera dagar i följd eftersom jag var så renlig av mig! Mitt rum var alltid skinande rent. Toppenbra helt enkelt!

Tyvärr har den här renligheten inte varit bestående. Numera går det inte en måltid utan att jag sölar, välter ut eller kladdar ner mig. Dammtussarna yr omkring mig och trots att dammsugaren går varm så är köksgolvet konstant grusigt. Det känns som att när jag går fram och röjer och städar så faller det i lika snabb takt bakom mig. Den personliga hygienen klarar jag av utan problem. Jag duschar och tvättar navlen varje dag och kläder byter jag när det behövs. Vilket i och för sig också brukar vara varje dag. Som sagt, söla och kladda borde vara mitt andra namn.

Dagen börjar lida mot sitt slut och så även min namnsdag. Skulle nog vilja sammanfatta det hela så här, "Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete". Passar perfekt in på en lortgris som drar sig för att städa.

Tack och hej!


Kommentarer
Postat av: Lisbeth

Jag tycker att du är bedårande ljuvlig fortfarande.Mammas lilla tös kommer du alltid att vara

2009-08-03 @ 20:31:33
Postat av: Aina Karlbom

Per, Karin, Tage, Arne... Hur kunde jag missa din namnsdag. Förr i världen hade vi en sommargranne som hette Karin, Kristers mamma. Du har kanske träffat Krister i stallet, när han hämtar vatten. Karin firade med hallontårta och på Arne-dagen blev det bara vinbär mellan sockerkaksbottnarna. Och i år inte ens det. Grattis i efterskott.

2009-08-06 @ 07:23:55
URL: http://www.karlboms.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0