Som Pomperipossa med sleven i högsta hugg

Lördagen denna helg började redan kl 06:00, väckarklockan skrek i öronen på mig och Mattias studsade upp som en gummiboll. Jippie idag ska vi jaga vildgrisar! Jag var inte riktigt lika imponerad, särskilt inte när termometern visade -5 grader, brrr.

Väl påpälsade med långkalsonger och mössa drog dagens äventyr igång och det visade sig bli lyckat direkt. En stor galt på ca 120kg föll tungt mot marken. Rejäla betar sticker ut ur munnen och doften den sprider omkring sig är allt annat än ljuvlig. Inte alls konstigt att systerdotter min kallar dem för svingrisar, riktiga svin är vad det är.


När galten var bärgad och jakten skulle ta nya tag så stannade jag kvar vid samlingsplatsen för att påbörja dagens cateringuppdrag. 12 burkar Soldatens ärtsoppa i en kittel och en levande eld. I från detta fältkök är det ingen som ska behöva gå hungrig eller frusen. När soppan var alldeles lagom rykande het började folket strömma tillbaka och nu var det mycket uppskattat med varm soppa och hembakad banankaka. "Har du bakat bara för det här? För oss?" Jajamensan, som sagt, det var inte någon som misstyckte.

En dryg timme, och 10 liter ärtsoppa, senare var det dags att återupp ta jakten och jag kunde lungt andas ut. Mitt uppdrag var slutfört och eftersom alla var nöjda så får vi nog oxå stämpla det som "godkänt".


Det var fler denna dagen som ville ha lite uppmärksamhet, så det var bara att packa ihop och styra saaben mot Varberg och Winston. Tillsammans med Maja och Dahlia red vi ner till stranden och nu var det våran dag. Solen strålade, det var bara några plusgrader och nästan helt vindstilla. Idag blev det riktigt bada av!


Väl tillbaka i stallet bestämde vi oss för att ta en tur även på söndag, och där är vi nu och det är dags för mig att samla ihop prylarna och återigen starta Saaben.

Tjing!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0