Rullrån och annat pyssel

Om man kan kalla det julstök vet jag inte men det är iallafall något och det är absolut mycket mer än tidigare år. Jag pysslar, bakar och gör fina julklappar med snöre och rosetter. I år ska även jag skapa julstämning!

Jag har aldrig fått till det här med julfix och trix tidigare. När julen närmat sig och det är dags för ljusstöpning, stakar i fönstren, pepparkaksbak, glöggmingel, knäck o kola, snygga julklappar som dessutom skall inhandlas i stress, julgardiner, granar i långa rader, tomtar med stora magar och allt annat som skall höra julen till, då brukar Karin stoppa fötterna i stigbyglarna och rida ut i mörkret. Jag blir sjuk av all hysteri och alla måsten. Jag hinner inte med. Givetvis ska jag fylla år mitt i det här stöket oxå.

Inte mindre stressad blir jag när alla runt omkring pysslar och fixar och förbereder för den stora dagen då mannen med skägg och stor säck kommer. Den dagen då jag brukar lämna mitt ofixade hem, låsa ytterdörren från utsidan och bege mig till ett hem där det bor precis såna människor som jag beundrar så mycket, de som orkar med tiden innan jul.

Men i år känns det på nåt sätt lättare, det är kul att hänga upp stjärnor i fönstren och mina redan inslagna klappar kommer ingen tro att jag har fixat med. Jag har gjort en egen kreation med hyacinter och mossa i en korg och det finns planer för både knäck och en gran. Jag känner mig stark och inte ett dugg stressad, har planerat, allt är under kontroll och framför allt så känns det kul. Det som skiljer denna julen från övriga är bla. denna plats i Hallands inland med ett namn som är lånat från djuret vars rumpa ligger på våra julbord. Det är vår första riktiga jul tillsammans, jag, husse, Tyke, Morris och Lester och det känns jättehärligt.

Idag har det bakats rullrån här i skogen. Rullrån är riktigt lyxigt. Mamma lånar gärna ut sitt järn i byte mot en sats färdiga rån och till jul ska vi ha full rulle:) här i obygden. Så det var bara att ta på sig vantarna och börja grädda, rulla, grädda, rulla osv. till smeten var slut. Så här fina blev de!


Det blir inte så många i varje sats så det får nog planeras in fler rånbak inom det närmaste. Bubbelflaskan som syns i bakgrunden är den som blev tömd i måndags. Kan rekommendera denna sorten, smakar lika gott måndag som fredag!

Det har varit lite dåligt med träningen den sensate tiden. Det är det onda lillfingret som stoppat mig, men på fredag morgon ska jag försöka mig på att simma igen. Ridit har jag gjort, fyra dar i rad nu och även i morgon ska vi ut. Lille hästen har skött sig mycket bra och det går faktiskt bra att rida med ett skadat lillfinger, får vara lite försiktig bara.

Sängen har varit lika skön varje kväll hittills, ska nog gå och kolla om den är det i dag oxå.

Simma lungt och glöm inte blåsa ut ljusen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0